Kampen om Citadellet, de ursprungliga reglerna


De ursprungliga reglerna i Kampen om Citadellet var en aning bökigt skrivna. Här har jag sammanfattat dem, så som jag tolkar dem.

Tärningar
Tärningarna som följde med spelet var nio till antalet. Tre vita, tre röda och tre svarta, med ett antal sidor markerade med stjärnor. Tre tärningar är lite jobbigt om man skall slå sex tärningar av en viss färg, vilket lätt blir fallet när enheterna har avancerat en bit och fått bättre vapen. De kan dock ersättas av vanliga d6or. Vit motsvarar 5+, röd 4+ och svart 3+. I reglerna används ordet träff för att beteckna en tärning som slagits och fått upp en stjärna, eller ett värde på fem/fyra/tre eller mer.

Handlingar
Varje hjältefigur har två handlingar normalt. Mörkrets figurer har två eller tre. Varje handling kan vara en av tre saker:

Varje figur måste handla klart innan nästa får agera. Man kan inte avbryta i eller mellan handlingar för att agera med en annan figur.

En figur får aldrig utföra mer än totalt fyra handlingar på en runda.

En figur kan få handla mer än de normala två handlingarna genom att använda extrahandlingar, eller köpa en befälshjälm.

Skada
Mörkrets trupper tål bara en enda träff, så om de får fler träffar än de har rustning så är de bekämpade och tas bort från brädet.

Hjältefigurerna tål dock fem träffar var innan de är bekämpade. Den första träffen i varje attack tas automatiskt bort av rustningen, yttrligaren en (eller två för Cybertronic) kan tas bort om den slår en träff på räddningsslaget(två slag för Cybertronic). När en hjältefigur tagit totalt fem träffar är den bekämpad och tas bort från brädet. Döda hjältefigurer återuppväcks mot en kostnad på 1Cr, och har kvar all sin utrustning.

Trappan
Trappan består totalt av tre steg:

Längst ner i trappan får man bara gå in/ut ur den från de två rutor som är mitt för trappan. Man kan alltså inte gå diagonalt in i trappsektionen. Man kan inte heller gå nedåt till mellansteget utan att först passera det översta steget, och tvärt om.

Erfarenhet
För bekämpade motståndare får hjältefigurerna erfarenhet. Vid de nivåeer som står på rollformuläret så förbättras hjälten och får använda bättre tärningar och får fler handlingar.

Krediter
Varje par hjältar börjar med två krediter, fler krediter fås genom att klara uppdrag och hemliga uppdrag. Krediterna kan användas för att återuppliva dödade hjältar eller köpa utrustning.

Erfarenhetspoäng kan växlas till Krediter mot en kurs 5 till 1, och vice versa.


Tillbaka till Kampen om Citadellet