De ursprungliga reglerna i Kampen om Citadellet var en aning bökigt skrivna. Här har jag sammanfattat dem, så som jag tolkar dem.
Tärningar
Tärningarna som följde med spelet var nio till antalet. Tre vita,
tre röda och tre svarta, med ett antal sidor markerade med stjärnor. Tre
tärningar är lite jobbigt om man skall slå sex tärningar av en viss färg,
vilket lätt blir fallet när enheterna har avancerat en bit och fått bättre
vapen. De kan dock ersättas av vanliga d6or. Vit motsvarar 5+, röd 4+
och svart 3+. I reglerna används ordet träff för att beteckna en
tärning som slagits och fått upp en stjärna, eller ett värde på
fem/fyra/tre eller mer.
Handlingar
Varje hjältefigur har två handlingar normalt. Mörkrets figurer
har två eller tre. Varje handling kan vara en av tre saker:
En figur får aldrig utföra mer än totalt fyra handlingar på en runda.
En figur kan få handla mer än de normala två handlingarna genom att använda extrahandlingar, eller köpa en befälshjälm.
Skada
Mörkrets trupper tål bara en enda träff, så om de får fler träffar än de
har rustning så är de bekämpade och tas bort från brädet.
Hjältefigurerna tål dock fem träffar var innan de är bekämpade. Den första träffen i varje attack tas automatiskt bort av rustningen, yttrligaren en (eller två för Cybertronic) kan tas bort om den slår en träff på räddningsslaget(två slag för Cybertronic). När en hjältefigur tagit totalt fem träffar är den bekämpad och tas bort från brädet. Döda hjältefigurer återuppväcks mot en kostnad på 1Cr, och har kvar all sin utrustning.
Trappan
Trappan består totalt av tre steg:
Erfarenhet
För bekämpade motståndare får hjältefigurerna erfarenhet. Vid de nivåeer
som står på rollformuläret så förbättras hjälten och får använda bättre
tärningar och får fler handlingar.
Krediter
Varje par hjältar börjar med två krediter, fler krediter fås genom att
klara uppdrag och hemliga uppdrag. Krediterna kan användas för att
återuppliva dödade hjältar eller köpa utrustning.
Erfarenhetspoäng kan växlas till Krediter mot en kurs 5 till 1, och vice versa.